Hoe waardeer ik mijn organisatie of onderneming? En daarmee, hoe identificeer ik inefficiënties en optimaliseer ik die prestaties?

Van Der Valk hotel Antwerpen

Waardering: de kortste weg naar prestatieverbetering

De waardering van een bedrijf is vaak een noodzakelijke stap bij een verkoop, het instappen van een investeerder of een geschil. Maar een bedrijfswaardering is ook een effectieve managementtool. Als bedrijfs- of organisatiemanager kan je hierdoor verbeteringsgebieden identificeren en acties ondernemen om je prestaties te verhogen en je doelstellingen te bereiken.

NU INSCHRIJVEN
workshop opleiding infotopics

PRAKTISCHE INFO

Inschrijvingsbedrag pp

690,00 € (excl. 21% BTW)

Kmo-portefeuille

Betalen via KMO-portefeuille
– Registratienr DV.O105311
– Max projectbedrag: € 670,00
– 20 of 30% subsidie

Datum

8 februari 2024

Locatie

Van Der Valk hotel Antwerpen
Luitenant Lippenslaan 66,
2140 Antwerpen

route

Docenten

  • Fabrice Lobet
  • Michel Neirinckx

Extra info

  • Met aanwezigheidsattest in het kader van de permanente vorming voor 6u
  • Aanvang 9u, einde 17u
  • Lunch: 12u30-13u30

Deze opleiding bespreekt hoe je een bedrijf of organisatie kan waarderen:

  • hoe betrouwbare prognoses op te maken (technieken)
  • hoe onzekerheden te integreren in een financieel plan
  • hoe verschillende risico’s in overweging te nemen (en hun mogelijk negatieve impact te beperken)
  • hoe de waarde van de aandelen te bepalen.

Daarna gaan we dieper in op de identificatie en behandeling van de factoren die de waarde van je bedrijf of organisatie beïnvloeden: hoe kwantificeer je deze zaken en hoe bepaal je hun impact op de waarde? In het laatste deel kijken we naar de implementatie van enkele best practices en de meest voorkomende specifieke acties. Om zo de prestaties te verbeteren en de aantrekkelijkheid van je bedrijf of organisatie in de ogen van een koper, bankier, leverancier of investeerder te vergoten.

Meestal, zullen de eerste acties (quick wins) je al snel een paar procent winstmarge opleveren. Ook is het niet ongebruikelijk dat een goed uitgevoerd proces de waarde van een onderneming of organisatie met 20% tot 30% kan verhogen. De BDO-experten hebben meer dan 20 jaar ervaring op vlak van waarderingen en prestatieverbetering en zijn steeds beschikbaar om al je vragen te beantwoorden.

Programma

9.00 Onthaal

9.20 Beginselen van de bedrijfswaardering: methodieken, technieken en parameters

10.50 Pauze

11.10 De toekomst van je bedrijf garanderen, voorspellen en modelleren

  • Financiële en operationele modelleringstechnieken (inkomsten, kosten, investeringen, financieringsbehoeften en werkkapitaal)
  • Technieken om verschillende risico’s in de modellering te integreren
  • Bepalen van toekomstscenario’s en sensitiviteitsanalyse

12.30 Lunch

13.30 Identificeren en kwantificeren van verbeteringsmogelijkheden in prestaties

14.30 Implementatie van de gepaste acties 

15.30 Pauze

15.50 Uitvoering van een actieplan
Case studies en oefeningen

17.00 Vraag-en-antwoordsessie en einde van het seminarie

Deze opleiding biedt de beslissers de gelegenheid om waardering beter te begrijpen en ze te gebruiken als een strategische hefboom voor continue verbetering en verhoogde concurrentiekracht.

Deelnemers ontvangen opleidingsmateriaal en een samenvatting van de behandelde belangrijke punten. De opleiders zullen ook één uur individuele coaching (via Teams of Zoom) aan elke deelnemer aanbieden, afhankelijk van ieders beschikbaarheid.

Onder leiding van

Fabrice Lobet , Partner “Valuation & Financial Modelling” bij BDO

  • Actief in corporate finance, bedrijfswaardering en waarde-creatieprojecten sinds 2006 (BDO, EY en Global PMI)
  • Ervaring in financiële modellering sinds 1999 (Bureau van Dijk – Moody’s Analytics)
  • Ervaring in management bij ISS en Bureau van Dijk  Lean 6 Sigma Black Belt
  • Docent aan de EM Lyon Business School sinds 2013

Michel Neirinckx , Partner “Strategy & Transformation” bij BDO

  • 30 jaar ervaring in “business modelling”, “organisation Design” and “strategie definition”
  • Werkervaring opgebouwd in verschillende omgevingen:  consulting (PwC, Deloitte, BDO), grote internationale organisaties (Euroclear, ING) en start-ups (Codemer, EnergyOne)
  • Commercieel Ingenieur Solvay Business School.
NU INSCHRIJVEN